zondag 12 juli 2015

Verse vis

Gereden:            128 km
Gevaren:            15 km
Coördinaten:     N58° 54.639 E6° 04.652
Camperplaats:   Forsand (0 €)

Verse vis
Vanmorgen zijn we om 07:30 uur wakker en we doen het rustig aan. Het is wat regenachtig buiten en we zijn voornemens een camperplek op te zoeken dichtbij de Preikestolen (Preekstoel). Hiervoor moeten we de Ferry nemen van Lauvvik naar Oanes. Als we ontbeten hebben rijden we rustig die kant op. Het is een rit van ongeveer 35 km. Als we bij de oversteek arriveren. Krijgen we te horen dat de Ferry problemen heeft en dat het wel 3 tot 4 uur kon duren voor we over konden. Er werd ons geadviseerd terug te rijden richting Stavanger en daar de Ferry van Stavanger naar Tau te nemen. Een rit van 45 km en dan ook nog eens 30 minuten Ferry. We besluiten te wachten en we zoeken een mooie plek aan het flord. Ik pak de hengel uit de camper. We maken van de last een deugd.
100 meter van de camper vindt ik een kleine steiger en als Fenna net terug is bij de camper om wat te lezen is het raak….
De vis wordt binnen gehaald en als snel herken ik de vis als een makreel. Yes… dat is eten….
Vol trots loop ik terug naar de camper met mijn buit om Fenna te laten zien dat we eten hebben vanavond. Later vang ik er nog twee makrelen bij.
De emmer en het fileer mes komen uit de camper en aan het fjord worden de vissen vakkundig geslacht. Het youtube filmpje wat ik bekeken heb werpt zijn vruchten af. Ach als jongen had ik dit al vaker gedaan, maar ik was het nog niet verleerd.
Met onze buit rijden we weer naar de Ferry waar we te horen krijgen dat we nog 3 a 4 uur moeten wachten. Uiteindelijk vaart de Ferry helemaal niet en besluiten we toch naar Stavanger te rijden en de Ferry Stavanger-Tau te nemen. Als we aan komen rijden kunnen we direkt de Ferry op en varen we ook weg. We zien iedereen de auto’s uit vliegen en naar boven gaan. Wij volgen ook maar, want hoe het met betalen gaat…. We hebben geen idee. Gelukkig zien we dat iedereen op de Ferry betaald en voor 197 NOK (€22.39) kunnen we de 15 km overbruggen. We rijden weer een stuk terug om dicht bij de Preikestolen te staan. We vinden een gratis camperplaats.
Hier worden onze vissen gekruid en gebakken en het resultaat is geweldig. Wat een heerlijke vis. Dit proberen we vaker deze vakantie……

Nico
Bijschrift toevoegen

Panklaar


Lekker bakken op de huid

Het resultaat

Het smaakte heerlijk
Veerboot Stavanger - Tau