woensdag 8 juli 2015

Oversteken naar Kristiansand (Noorwegen)

Gevaren:            133 km
Gereden:            91 km
Coördinaten:      N58° 04.573 E7° 21.399
Camperplaats:   vrije natuur

Oversteken naar Kristiansand (Noorwegen)

Om 7 uur gaat de wekker. Een oude legerkreet gaat in werking. We gaan “ROSWOSSEN”. Reveille, Opstaan, Scheren, Wassen, Ontbijten, Spullen inpakken, en dat in meervoud.
We geven de honden alvast een kalmeringspil uit voorzorg. Ze zitten straks alleen 2,5 uur in de camper in het ruim van de veerboot. We hebben al express voor de snelste overtocht gekozen om de honden niet te lang alleen te laten. Later blijkt dat we niet de enige zijn want bijna alle camperaars die vandaag met ons mee varen hebben huisdieren bij zich. De dieren mogen niet uit de voertuigen.
We rijden rond 8:30 uur naar de ferry en we zijn niet de eerste. Er wordt net een andere veerboot ingeladen en wij wachten op de “HSC Fjord Cat” een middelgrote ferry die eruit ziet als een uit de kluiten gewassen catamaran. Als hij aan is gekomen zien we dat er campers voor en achteruit de ferry af komen rijden. Kennelijk wordt het vaartuig met passen en meten vol gepropt. Geen vrachtwagens. Die gaan op de langzame Ferry.
Als wij aan de beurt zijn worden we ook voor de ferry gezet en achteruit de ferry in gegidst. Als militair is dat geen probleem want daar deden we niets anders. Vertrouwen op degene die je gidst en geen spiegels meer gebruiken. Anderen om ons heen hadden daar meer moeite mee.
Maar we staan wel voor aan. Dus in Kristiansand zijn we als eerste van boord.
De auto wordt afgesloten en wij moeten naar boven. Toch een naar momentje om de honden achter te laten. We hebben nu geen invloed meer op wat er met hun gebeurd tijdens de vaart. We zijn ze pas na 2 en een half uur terug.
De boot zelf vaart snel, we voelen hem snelheid maken en we deinen wat heen en weer. Dat voelt niet prettig, maar het went snel.
Na 2 en een half uur leggen we aan en gaan we snel naar de honden. We horen Ayla blaffen. Niet een stress blaf, maar echt een blaf van een hond die om zijn roedel vraagt. Jill staat redelijk relaxed op de voorstoel.
Gelukkig het is denken wij vrij goed verlopen voor de honden. We rijden van boord en worden er nog even door de douane uitgepikt. Hij ziet de honden en dat triggerde hem. We worden een loods in gestuurd waar de douanier de honden papieren bekijkt. We zijn goed voorbereid. We hebben de honden bij de dierenarts een wormkuur laten geven. Hiervoor hoef je in Nederland niet naar de dierenarts, maar in Noorwegen is dit verplicht. De rest van de vaccinaties zijn op orde. Vervolgens vraagt de douanier wat we komen doen. Ja duhhhhhh, kijk ens waar we in rijden……., maar goed we geven netjes antwoord en we mogen het land in zonder onze eigen paspoorten te tonen. Kennelijk zijn de honden belangrijker. We pinnen Noorse kronen in het centrum en we rijden vervolgens onze eerste kilometers richting het westen langs de kust. Om 16:00 uur hebben we er genoeg van en vinden onze eerste plek in de vrije natuur. Niet de mooiste denken wij, maar wel vrij zoals dat hier mag volgens het allemansrecht…….

Nico

Wachten tot we de boot op mogen

Ook wij mochten na deze camper achteruit de catamaran op

power bootje. 32.5 knopen / 60 km/u

De luiken staan open. De kade komt op ons af

Onze eerste overnachtingsplek. Gelijk even een lamp vervangen